ιστολόγιο για τους μαθητές του 8ου Δημοτικού Σχολείου Κομοτηνής και τους φίλους

Δευτέρα, 30 Δεκεμβρίου 2013

κρίσης κάλαντα...

 
  Ξεκίνησα, που λέτε, να κάνω πρόβα στα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς, αλλά κάτι παράξενο συνέβη:ένας μικρός καλικάντζαρος εμφανίστηκε ξαφνικά και  άρχισε να κάνει τις δικές του ομοιοκαταληξίες!
 Επειδή μάλλον δε θα τα πω αυτά τα κάλαντα πουθενά αλλού, να τα πω σ' εσάς;

Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά-μου τέλειωσαν τα μετρητά
κι αρχή καλός μας χρόνος-κάνω υπομονή σαν όνος.

Αρχή που βγήκε ο Χριστός - τι τύχη να' μαι μισθωτός
στη γη να περπατήσει - το μαγκάλι έχει μυρίσει.

Άγιος Βασίλης έρχεται- αιθαλομίχλη φαίνεται
από την Καισαρεία-πλήρωσα την εφορία!

Κρατά εικόνα και χαρτί- απλήρωτη είναι κι η ΔΕΗ
χαρτί και καλαμάρι - έκαψα και το συρτάρι.

Το καλαμάρι έγραφε - και ο μπακάλης τα 'γραφε
και το χαρτί ομίλει- μου δανείσανε οι φίλοι.

Και του χρόνου αλλιώς, χωρίς να μας σκανδαλίζουν οι καλικάντζαροι μέρες που είναι!

Παρασκευή, 27 Δεκεμβρίου 2013

Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου 2013

Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου 2013

οι ευχές αρχίζουνε με "ευ"

  
   "Εύχομαι" θα πει εκφράζω την επιθυμία μου να συμβεί κάτι καλό σ' εμένα ή στους άλλους στο μέλλον.
   Οι ευχές, ειδικά οι γιορτινές που επαναλαμβάνονται περιοδικά, έχουν γίνει λίγο ως πολύ τυπικές στις μέρες μας. Αυτό ίσως να μην αναιρεί τη θετική σκέψη που κρύβεται πίσω απ' αυτές, όμως σίγουρα τις κάνει πιο απρόσωπες.
   Και τι γίνεται με τους αποδέκτες των ευχών; Φυσικά είναι οι άνθρωποι με τους οποίους συναναστρεφόμαστε,των οποίων η ευτυχία και η καλοτυχία μας ενδιαφέρουν. Λίγο μίζερο δεν ακούγεται αυτό;
   Φυσικά υπάρχουν και οι πανανθρώπινες ευχές για παγκόσμια ειρήνη και τα σχετικά, χιλιοειπωμένες κι αυτές.
   Τι διαφοροποιεί μια ουσιαστική ευχή από μια τυπική;Να κάποιες σκέψεις μου σχετικά μ' αυτό:
  • Η ευχή πρέπει να εκπορεύεται από τον εσώτερο πυρήνα της υπόστασής μας. Μυαλό και καρδιά, λογική και συναίσθημα, όλο το "είναι" μας.
  • Η ευχή είναι η επιθυμία του καλού. Αυτό προϋποθέτει να γνωρίζουμε τη διαφορά μεταξύ καλού και κακού, με τον τρόπο του ο καθένας: άλλος με βάση τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις, άλλος με  βάση την κοσμοθεωρία του.
  • Αν πραγματικά γνωρίζουμε ποιο είναι το καλό, ή έστω το περίγραμμά του,θα αντιλαμβανόμαστε ότι δεν μπορεί να είναι κτήμα ενός ή ολίγων. Η έννοια του καλού είναι σαν την έννοια της ζωής: κανείς δεν έχει περισσότερα δικαιώματα απ' τον άλλον πάνω σ' αυτό.
  • Τέλος, αφού ξέρουμε το καλό και τις ιδιότητές του και αφού το επιθυμούμε για μας και (όλους) τους άλλους μέσα από τον πυρήνα της ύπαρξής μας, δεν θα ήταν υποκριτικό να περιοριζόμαστε μόνο στην προφορική έκφραση αυτής της επιθυμίας;Μήπως οι πράξεις μιλούν δυνατότερα από τις ευχές;

Σάββατο, 21 Δεκεμβρίου 2013

χριστουγεννιάτικο παιχνιδάκι

Αν δεν στολίσεις το δέντρο,δεν μπορείς να βγεις από το δωμάτιο.
Άραγε θα βρεις τα κρυμμένα στολίδια;
Έχεις αρκετούς γρίφους να λύσεις!
Παίξε το παιχνίδι Christmas Eve, ένα μάλλον απαιτητικό παιχνίδι απόδρασης (escape game). Κλικ στην εικόνα και καλή διασκέδαση!
http://chokochai.info/game/12xmas/12xmas.html

πηγή: http://chokochai.info/game/12xmas/12xmas.html

Τρίτη, 17 Δεκεμβρίου 2013

πώς λεν "Καλά Χριστούγεννα"';

Ένα βίντεο με την ευχή "Καλά Χριστούγεννα" σε πολλές γλώσσες:


Merry Christmas! (αγγλικά)
 ¡Feliz Navidad! (ισπανικά)
圣诞快乐! (κινέζικα)
 メリークリスマス! (ιαπωνικά)
메리 크리스마스! (κορεάτικα)
Boldog karácsonyt! (ουγγρικά)
Feliz Natal! (βραζιλιάνικα)
Bon Nadal! (καταλανικά)
Veselé Vánoce! (τσέχικα)
Glædelig jul! (δανέζικα)
Hyvää Joulua! (φινλανδικά)
Joyeux Noël! (γαλλικά)
God jul! (νορβηγικά)
Prettige Kerstdagen! (ολανδικά)
Wesołych Świąt! (πολωνικά)
Buon Natale! (ιταλικά)
Mutlu Noeller! (τουρκικά)
Καλά Χριστούγεννα!
Fröhliche Weihnachten! (γερμανικά)
С Рождеством Христовым! (ρωσικά)
God Jul! (σουηδικά)
 عيد ميلاد سعيد! (αραβικά)

Βίντεο και κείμενο από το κανάλι του χρήστη Luciano Lombardi
https://www.youtube.com/watch?v=vz6e6wupG8s

ονειρικό ταξίδι στην Κνωσό, με ένα λογισμικό

http://www.tpe-education.com/soft/node/23
  Ένα λογισμικό με θέμα τον Μινωικό πολιτισμό και τίτλο "Ένα ονειρικό ταξίδι στην Κνωσό" μπορείτε να βρείτε στον σύνδεσμο της εικόνας ή εδώ.
  Ταξιδέψτε με τον Τόλη Ονειροπόλη στην Κνωσό, συναντήστε την Αριάδνη και ακολουθήστε την σε μια ξενάγηση στο ανάκτορο του Μίνωα. Μυηθείτε στον τρόπο ζωής των κατοίκων της Μινωικής Κρήτης μέσα από εικόνες, διαλόγους και κινούμενα γραφικά.
Δημιουργία λογισμικού:Έβη Καβαδία, Ιωάννου Μ., Κοτίνη Ελένη
Εποπτεία: Αριστοτέλης Ράπτης - Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
Συμβουλευτική παιδαγωγική: Αθανασία Ράπτη

Για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να το χρησιμοποιήσουν επικουρικά στο μάθημα της Ιστορίας, το θεωρητικό πλαίσιο και οι οδηγίες υπάρχουν εδώ.

πηγή:http://www.tpe-education.com/soft/portfolio

Δευτέρα, 16 Δεκεμβρίου 2013

παίζουμε "επίθετο-ουσιαστικό";

  • Φτιάχνουμε καρτελάκια με τα γράμματα της αλφαβήτας.
  • Χωριζόμαστε σε ομάδες (ή αξιοποιούμε τις ομάδες που υπάρχουν ήδη).
  • Ένας παίχτης από κάθε ομάδα παίρνει στην τύχη ένα καρτελάκι με ένα γράμμα της αλφαβήτας.Αυτό θα είναι το καρτελάκι του ουσιαστικού.
  • Ένας δεύτερος παίχτης παίρνει ένα δεύτερο καρτελάκι, που θα είναι το καρτελάκι του επιθέτου.
  • Κάθε ομάδα πρέπει να συζητήσει για να βρει ένα ουσιαστικό που αρχίζει από το πρώτο γράμμα που της έτυχε και ένα ταιριαστό επίθετο που αρχίζει από το άλλο γράμμα.
  • Ο γραμματέας της ομάδας σημειώνει το ζευγαράκι επιθέτου-ουσιαστικού και το όνομα της ομάδας και το δίνει στη δασκάλα.
  • Αρχίζει το καλλιτεχνικό μέρος: κάθε ομάδα πρέπει να ζωγραφίσει όσο καλύτερα μπορεί αυτό που λέει το ζευγαράκι το οποίο έφτιαξε, μέσα σε πέντε λεπτά.
  • Ώρα να δούμε πόσο αποτελεσματικοί ήμασταν! Η ομάδα δείχνει το καλλιτέχνημα στους υπόλοιπους, οι οποίοι πρέπει να μαντέψουν το ζευγαράκι επιθέτου-ουσιαστικού που εικονίζεται.
ανοιχτό μάτι

  •  Η ομάδα κερδίζει δύο πόντους, αν οι υπόλοιποι μαντέψουν σωστά και το επίθετο και το ουσιαστικό. Αν βρουν μόνο το ένα απ' τα δύο, παίρνει έναν πόντο. Έναν πόντο παίρνει και η ομάδα της οποίας το μέλος θα βρει την απάντηση.
  • Πάμε για τον δεύτερο γύρο; Τώρα το αρχικό γράμμα που χρησιμοποιήθηκε για το ουσιαστικό θα χρησιμοποιηθεί για το επίθετο (και αντίστροφα).
  • Συνεχίζουμε όπως πριν. Οι ομάδες έχουν την ευκαιρία να διορθώσουν το σκορ, βρίσκοντας ένα ζευγαράκι επιθέτου-ουσιαστικού που μπορεί να ζωγραφιστεί εύκολα, αλλά και να αναγνωριστεί ακόμη πιο εύκολα.
μεγάλη αρκούδα
  •  Νικήτρια αναδεικνύεται η ομάδα με τους περισσότερους πόντους, αφού το παιχνίδι επαναληφθεί αρκετές φορές. Βέβαια, με τόσα επίθετα και ουσιαστικά που ακούγονται στην τάξη,μάλλον όλοι κερδίζουν κάτι!

Παρασκευή, 13 Δεκεμβρίου 2013

επίθετα ...στη θέση τους

Βρες τα ταιριαστά επίθετα στη διαδραστική παρουσίαση που ακολουθεί.
Τι θα κερδίσεις; Μα φυσικά, ένα ταξίδι στη Χωχαρούπα!

Πέμπτη, 12 Δεκεμβρίου 2013

ελληνική μυθολογία -μύθοι της φύσης

Στοιχεία και φαινόμενα της φύσης, όπως ερμηνεύτηκαν μέσα από αρχαίους ελληνικούς μύθους και όπως αποδόθηκαν με κινούμενα σχέδια από την Brenda Wooding (στα αγγλικά).
Παρουσιάζεται ο μύθος της Περσεφόνης, ο μύθος της νύμφης Ηχούς και του Νάρκισσου και ο μύθος του Ήλιου και του Φαέθοντα.


Greek Mythology: Nature Myths from Brenda Wooding on Vimeo.
πηγή:http://vimeo.com/24786672

χωρίς πρόσωπο


Αυτά τα ρήματα δεν μπορείς να τα κοιτάξεις στα μάτια.
Δεν μπορείς καν να τα κοιτάξεις κατά πρόσωπο. Είναι απρόσωπα ρήματα!
Τι σημαίνει αυτό;
Σημαίνει ότι το υποκείμενό τους δεν είναι ούτε ουσιαστικό ούτε αντωνυμία. Είναι μια ολόκληρη εξαρτημένη πρόταση.
παράδειγμα:
Χρειάζεται   να υπογράψουν οι γονείς σου.
(απρ. ρήμα)   (πρόταση ως υποκείμενο)
Τα απρόσωπα ρήματα τα συναντάμε στο γ' ενικό πρόσωπο.
Κάποια από αυτά χρησιμοποιούνται άλλοτε ως απρόσωπα και άλλοτε ως προσωπικά.
παράδειγμα:
Συνηθίζεται να κάνουμε δώρα στα γενέθλια.
 (απρ. ρήμα)   (πρόταση ως υποκείμενο)
Το τσάι     συνηθίζεται στην Αγγλία.
(υποκείμ.)( ρήμα) 
Συνηθισμένα ρήματα που χρησιμοποιούνται ως απρόσωπα είναι:
πρέπει, συμβαίνει,τυχαίνει, χρειάζεται, τονίζεται, επισημαίνεται,συμφέρει,φτάνει, δικαιολογείται,φαίνεται, επιβάλλεται,αξίζει, πιστεύεται,συνηθίζεται κ. ά
καθώς επίσης και κάποια που δείχνουν καιρικά φαινόμενα ή ώρες της μέρας ή στιγμές του χρόνου, τα οποία δεν παίρνουν υποκείμενο:
βρέχει, χιονίζει, αστράφτει, φυσάει, μπουμπουνίζει, ξημερώνει, βραδιάζει,φθινοπωριάζει, χειμωνιάζει κ. ά. 

Εκτός από τα απρόσωπα ρήματα υπάρχουν και οι απρόσωπες εκφράσεις, όπου τη θέση του ρήματος έχει μια έκφραση με το ρήμα είμαι σε γ' ενικό πρόσωπο κι ένα ουσιαστικό, ενώ το υποκείμενο είναι και πάλι μια εξαρτημένη πρόταση.
παράδειγμα:
Είναι ανάγκη να με πιστέψεις.
(απρ. έκφραση)  (πρόταση ως υποκείμενο)

Τρίτη, 10 Δεκεμβρίου 2013

στιχάκια ...αφιερωμένα!

Στιχάκια προσωπικά,που κάνουν ομοιοκαταληξίες με τα ονόματά σας.
Όπως τα εμπνευστήκαμε στην τάξη ή λίγο αλλαγμένα.
Αφιερωμένα στα δευτεράκια, που για λίγο καιρό ήταν τα δευτεράκια μου!

Έχω φίλη μου τη Στέλλα,
που είναι όμορφη κοπέλα
της αρέσουν τα καπέλα
και κρατάει μια ομπρέλα.

Τον ξέρετε τον Μάριο,
που παίζει "Σούπερ Μάριο";
Και στο μπόουλινγκ κερδίζει
και πολύ πανηγυρίζει.

Να και ο Ιρφάν,
με το καινούριο του μπουφάν.
Τα γάντια του φορά
και μας χαιρετά.

Μας έλειψες, Δημήτρη,
αφού ήσουνα στο σπίτι.
Μήπως είσαι κρυωμένος
ή με γρίπη φορτωμένος;

Γεια σου, Μουχαμέτ,
που κερδίζεις τρία σετ,
όταν παίζεις στο φιλέ,
φίλε μου, ψηλέ!

Ήθελα στη Βαλεντίνη
να χαρίσω μανταρίνι,
τον χυμό του για να πίνει
που είναι μες στη βιταμίνη.

Στο τρέξιμο, τον Γιάννη
κανένας δεν τον φτάνει.
Τη γυμναστική του κάνει
και στα αθλήματα δε χάνει!

Έχω φίλη τη Γεωργία,
που της αρέσουν τα αστεία.
Στα αινίγματα κερδίζει 
και ωραία ζωγραφίζει.

Γεια σου, δεσποινίς Ηλέκτρα,
που ανεβαίνεις στην καρέκλα,
τον πίνακα να σβήσεις 
και την τάξη να φροντίσεις!

Στη γλυκιά την Ουλβιέ
έδωσα έναν κουραμπιέ,
να τον φάει, να γλυκαθεί,
κι αύριο πάλι να ρθει.

Να και η Βασιλική
που αγαπά τη μουσική.
Με τον φιόγκο στο μαλλί
είναι πάντοτε κομψή.

Στη γαλανομάτα Μίνα
θα έδινα μία ψιψίνα,
για να κάνουνε παρέα
και να περνούν ωραία.

Γεια σου, φίλε μου , Αλή,
με το ωραίο το μαλλί.
Το παιχνίδι στην αυλή
σου αρέσει πιο πολύ.

Θα δώσω στον Βασίλη
ένα τσαμπί σταφύλι,
να μου δώσει ένα κοχύλι
και να γίνουμε φίλοι.

Στον φίλο μου, Αλέκο,
θα  πλέξω ένα γιλέκο,
πάντα να είναι γερός
και πολύ δυνατός.

Έφτιαξα για σένα, Κώστα,
μια νόστιμη κομπόστα,
όλο γεύση, όλο φρούτα
και την έβαλα σε κούπα.

Να κι ο Αχιλλέας
που είναι μέλος της παρέας.
Αγαπά τα Μαθηματικά,
μα και τα λαχανικά.

Η φίλη μου η Ελένη
τη σειρά της περιμένει.
Είναι πάντα ευγενική
και υπομονετική.

Καλή συνέχεια, παιδιά!


 

Δευτέρα, 9 Δεκεμβρίου 2013

η κυρία ...Ομοιοκαταληξία συμβουλεύει


Άμα θες να γράψεις στίχους
σε τετράδια ή τοίχους,
θα έχουνε μεγάλη αξία
αν κάνουν ομοιοκαταληξία.

Αν μιλάνε για τους φίλους
βάλε και πεντέξι σκύλους.
Κι αν μιλάν για την ειρήνη,
βάλε κι ένα μανταρίνι.

Άμα γράφεις για τραγούδια,
φύτεψε και δυο λουλούδια.
Κι αν οι στίχοι είναι για γέλια,
γλύκανέ τους με τα μέλια.

Θες να γράψεις για μια γάτα;
Βάλε δίπλα μια σαλάτα!
Θες να πεις για το φεγγάρι;
Ρίξε κι ένα καλαμάρι!

Ποίημα για τη Χωχαρούπα
δεν υπάρχει χωρίς σούπα.
Μα αν κουράστηκες λιγάκι
ώρα για διαλειμματάκι!

να το πάρει το ποτάμι;

Αινίγματα από τα δευτεράκια.
Για τις απαντήσεις ...θα περιμένετε ως τη Δευτέρα. Δεν τις μαρτυράμε, γιατί τη Δευτέρα θα διαγωνιστούμε στην τάξη στη λύση αινιγμάτων.