ιστολόγιο για τους μαθητές του 8ου Δημοτικού Σχολείου Κομοτηνής και τους φίλους

Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου 2014

έτοιμο το εμπλουτισμένο βιβλίο Γλώσσας Β' τάξης!

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-B105/714/4721,21330/
Στο ψηφιακό σχολείο μπορούν πλέον και τα δευτεράκια να βρουν διαδραστικές ασκήσεις για το βιβλίο της Γλώσσας.
Πού και πώς;
Κάντε κλικ στην εικόνα και θα βρεθείτε στην ενότητα "Τι βιβλίο είν' αυτό;".
Αναζητήστε το εικονίδιο:
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-B105/714/4721,21330/
Θα βρείτε δύο ασκήσεις. Η πρώτη είναι λεξιλογική άσκηση, ενώ η δεύτερη ορθογραφική με τις καταλήξεις των αρσενικών ουσιαστικών.
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-B105/714/4721,21330/ 
Αναζητήστε και τις ασκήσεις των προηγούμενων μαθημάτων για επανάληψη.

πηγή:http://ebooks.edu.gr/2013/

Πέμπτη, 30 Ιανουαρίου 2014

παίζουμε τους λεξικογράφους;

Να ένα παιχνιδάκι που μπορούμε να παίξουμε στην τάξη για να γίνουμε κι εμείς λεξικογράφοι:
Τι θα χρειαστούμε
  • πίνακα
  • μαρκαδόρους σε δύο διαφορετικά χρώματα
Πώς θα παίξουμε
  • Χωριζόμαστε σε δυο ομάδες (κόκκινη και μπλε ή ό,τι χρώματα έχουν οι μαρκαδόροι του πίνακα)
  • Η δασκάλα γράφει στο κέντρο του πίνακα μια λέξη και σχεδιάζει αριστερά και δεξιά από πέντε κενά κουτάκια.
  • Τα βγάζουμε, για να δούμε ποια ομάδα θα παίξει πρώτη.
  • Η ομάδα που παίζει πρώτη λέει μια λέξη που πρέπει να μπει πριν ή μετά από τη λέξη-στόχο. Αν η προτεινόμενη λέξη πρέπει να μπει πριν, τη γράφουμε στο κουτάκι που βρίσκεται τέρμα αριστερά. Αν πρέπει να μπει μετά, στο τέρμα δεξιά.
  • Παίζει η άλλη ομάδα. Αυτή πρέπει να προτείνει μια λέξη για το άλλο άκρο.
  • Οι ομάδες εναλλάσσονται προτείνοντας λέξεις που μπορούν να μπουν ανάμεσα στις λέξεις των άκρων και τη λέξη του κέντρου, προσέχοντας ώστε να βρίσκονται σε σωστή αλφαβητική σειρά. Οι προτεινόμενες λέξεις γράφονται από την περιφέρεια προς το κέντρο.
  • Νικήτρια αναδεικνύεται η ομάδα που θα πλησιάσει περισσότερο στο κέντρο.
Και μετά;
Ώρα να γράψουμε ορισμούς για τις λέξεις και να ξεκινήσουμε ένα συλλογικό λεξικό. Την επόμενη φορά θα παίξουμε με κάποια άλλη λέξη και λίγο-λίγο θα εμπλουτίζουμε το λεξικό μας.

Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου 2014

διαίρεση μέτρησης σε ομώνυμα κλάσματα

Σας δυσκολεύουν τα προβλήματα με κλάσματα;
Πάρτε μια σοκολατίτσα για παρηγοριά!
Φάτε μόνο τη μισή. Υπάρχει λόγος...
Τώρα έχετε περίσσευμα το 1/2 της σοκολάτας.

Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες η κατανάλωση ενός μικρού κομματιού σοκολάτας καθημερινά είναι ωφέλιμη.
Πόσο μικρό να είναι άραγε το κομματάκι; Γύρω στο 1/8 της σοκολάτας είναι καλά...
Άραγε για πόσες μέρες θα φτάσει το 1/2 της σοκολάτας αν τρώτε κάθε μέρα από 1/8 της ίδιας σοκολάτας;
Σαν να μου φαίνεται ότι έχετε μπροστά σας μια δύσκολη διαίρεση... 1/2:1/8.
Με την ενέργεια που πήρατε από την κατανάλωση σοκολάτας που προηγήθηκε, σκέφτεστε το εξής:
"Μήπως μπορώ να εκφράσω το 1/2 της σοκολάτας σε όγδοα;"
Αν όλη η σοκολάτα είναι 8/8, η μισή θα είναι 4/8, εύκολο αυτό.
Τώρα τα πράγματα έγιναν πιο απλά : έχετε να διαιρέσετε τα 4/8 με το 1/8.
Το 1/8 χωρά στο 4/8 τόσες φορές, όσες χωρά το 1 στο 4. Δηλαδή έχετε σοκολάτα για 4 μέρες.
Ε, τι κάνετε; Αν φάτε όλη τη σοκολάτα σήμερα, δεν θα σας φτάσει για τέσσερις μέρες!
Παραιτούμαι!

διαίρεση μερισμού και μέτρησης


Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2014

είναι θέμα ορισμού...

   Ορισμός είναι μια πρόταση με την οποία προσπαθούμε να εξηγήσουμε μια λέξη.
   Ουπς! Μόλις σας έδωσα τον ορισμό της λέξης "ορισμός"!
   Η λέξη ορισμός προέρχεται από το ρήμα ορίζω, που με τη σειρά του σχετίζεται με το ουσιαστικό όριο. Διατυπώνοντας λοιπόν έναν ορισμό, τοποθετώ τα όρια μέσα στα οποία βρίσκεται το νόημα μιας λέξης, την περιχαρακώνω, φτιάχνω έναν χώρο μέσα στον οποίο κλείνω την ουσία της.
   Το να δίνεις έναν ορισμό είναι σαν να χτίζεις ένα δωμάτιο για μια λέξη μέσα στο μυαλό σου. Αν το δωμάτιο είναι πολύ μεγάλο, μπορεί να χωρούν κι άλλες λέξεις εκεί μέσα, με αποτέλεσμα να μην είσαι πολύ σίγουρος για τι πράγμα μιλάς κάθε φορά. Είναι λοιπόν ανάγκη να χτίσεις το δωματιάκι στα μέτρα της λέξης σου.
   Φυσικά, το δωμάτιο αυτό βρίσκεται μέσα σε κάποιο σπίτι. Αν θέλεις για παράδειγμα να ορίσεις τη λέξη σπανάκι, θα χτίσεις το δωμάτιό σου μέσα στο σπίτι των λαχανικών.Μπορείς να πεις δηλαδή:
Το σπανάκι είναι ένα λαχανικό.

   Όμως, στο σπίτι των λαχανικών υπάρχουν πολλές πτέρυγες. Προς τα πού πρέπει να πάει κανείς για να βρει το σπανάκι;
   Ιδέα: μπορούμε να χωρίσουμε τα λαχανικά ανάλογα με το χρώμα τους. Τότε θα ορίζαμε το σπανάκι ως εξής:
Το σπανάκι είναι ένα πράσινο λαχανικό.
   Χμ, υπάρχει πάντα η πιθανότατα να το μπερδέψουμε με τα φασολάκια. Μήπως να προσπαθούσαμε λίγο περισσότερο να περιορίσουμε τον χώρο του;
Το σπανάκι είναι ένα πράσινο φυλλώδες λαχανικό.
   Πολύ καλύτερα! Τώρα υπάρχει μόνο ο φόβος μήπως το μπερδέψουμε με το μαρούλι.
   Προσπαθούμε λίγο περισσότερο:
Το σπανάκι είναι ένα πράσινο φυλλώδες λαχανικό, γνωστό για τη μεγάλη ποσότητα σιδήρου που περιέχει.
   Σχεδόν τέλειο! Για να σιγουρευτούμε εντελώς ότι η λέξη σπανάκι έχει το δικό της μοναδικό δωμάτιο, μπορούμε να βάλουμε και κάτι ακόμη, ένα χαρακτηριστικό που το κάνει μοναδικό:
Το σπανάκι είναι ένα πράσινο φυλλώδες λαχανικό, γνωστό για τη μεγάλη ποσότητα σιδήρου που περιέχει, καθώς επίσης και σαν τροφή που προτιμά ο Ποπάι.
   Έτοιμο το δωμάτιο! Ο ορισμός έκανε τη δουλειά του!

Δευτέρα, 27 Ιανουαρίου 2014

παραμονή του ...τεστ Μαθηματικών

Τι συμβαίνει στα σπίτια των μαθητών το βράδυ που προηγείται από ένα τεστ Μαθηματικών;
Δείτε το στο χιουμοριστικό βίντεο που ακολουθεί.
Δημιουργός βίντεο: Rakesh Nanda


Night Before Math Test from Rakesh Nanda on Vimeo.

Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2014

αντίστροφοι αριθμοί

Τεστάκι:
Ποιος είναι ο αντίστροφος αριθμός του 5;

Ποιος είναι ο αντίστροφος αριθμός του 0,25;

Ποιος είναι ο αντίστροφος αριθμός του 2,4;

Ποιος είναι ο αντίστροφος αριθμός του 1,01;

Το μηδέν έχει αντίστροφο αριθμό;

...ρομαντική προπαίδειατου 2!


χρησιμοποιήθηκαν clipart από openclipart.org

Κυριακή, 19 Ιανουαρίου 2014

Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου 2014

και ελάχιστο ...και κοινό ...και πολλαπλάσιο;

Νομίζετε πως θα σας μιλήσω για Μαθηματικά;Ησυχάστε, αυτή η ανάρτηση μάλλον θα αφορά τη Γλώσσα!
Μπορεί βέβαια τα Μαθηματικά να είναι μια παγκόσμια γλώσσα, αλλά επίσης έχουν κι αυτά τη ...γλώσσα τους. Και δεν εννοώ μόνο τη γλώσσα των συμβόλων. Αναφέρομαι στο λεξιλόγιο που πρέπει να κατέχει κανείς για να καταλαβαίνει τα Μαθηματικά.
Παίρνω αφορμή από το ...διαβόητο Ε.Κ.Π. (Ελάχιστο Κοινό Πολλαπλάσιο για τους ...μυημένους), που δεν μπορεί να το αγνοήσει κανείς ...άνω της Ε' Δημοτικού. Πάμε να το κατακτήσουμε μέσω της Γλώσσας;
πολλαπλάσιο: ουδέτερο του επιθέτου πολλαπλάσιος,-α,-ο
κοινό: ουδέτερο του επιθέτου κοινός,-ή,-ό
  ελάχιστο: υπερθετικός βαθμός των επιθέτων λίγος,-η,-ο και μικρός,-ή,ό
Όπως καταλαβαίνετε, πολλαπλάσια έχει κάθε αριθμός. Για να τα βρούμε αρκεί να τον πολλαπλασιάσουμε επί 1, επί 2, επί 3 ...και πάει λέγοντας.
παράδειγμα:
πολλαπλάσια του 2 :2,4,6,8,10,12.... (είναι άπειρα!)
Για να βρούμε κοινά πολλαπλάσια, πρέπει να έχουμε τουλάχιστον δύο αριθμούς (αλλιώς πώς θα ήταν κοινά;).
παράδειγμα:
πολλαπλάσια του 2:2,4,6,8,10,12,14,16,18,20,22 ... 
πολλαπλάσια του 5:5,10,15,20,25...
κοινά πολλαπλάσια των αριθμών 2 και 5:10, 20,...(κι αυτά άπειρα είναι).
ελάχιστο (το πιο μικρό) κοινό πολλαπλάσιο των αριθμών 2 και 5:10 (αυτό είναι μόνο ένα, αλλιώς πώς θα ήταν το μικρότερο;)
Τώρα που μιλάμε την ίδια γλώσσα, το βρίσκετε ακόμη δύσκολο;

http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html

Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου 2014

η αφίσα

 photo Freeidayposter-02.jpg

Τι είναι η αφίσα;
   Η αφίσα είναι ένα κομμάτι χαρτιού, συνήθως μεγάλου μεγέθους, το οποίο προορίζεται να τοποθετηθεί σε τοίχο ή άλλη κάθετη επιφάνεια και περιέχει κείμενο και/ή εικόνα.
 
Για ποιο σκοπό χρησιμοποιείται;
   Η αφίσα χρησιμοποιείται με σκοπό να προσελκύσει το ενδιαφέρον των ανθρώπων που τη βλέπουν, ώστε να περάσει κάποιο μήνυμα. Το μήνυμα μπορεί να είναι διαφημιστικό, πολιτικό ή ενημερωτικό.
Μερικές φορές η αφίσα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε εσωτερικούς χώρους, απλά ως διακοσμητικό στοιχείο.
 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/%CE%9B%CE%B1%CF%87%CE%B5%CE%B9%CE%BF%CF%80%CF%8E%CE%BB%CE%B7%CF%82_%CE%BC%CE%B5_%CE%B1%CF%86%CE%AF%CF%83%CE%B1_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%9C%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CF%85_%CE%A0%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D_%CE%9B%CE%B1%CF%87%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85%2C_%CE%9D%CE%BF%CE%AD%CE%BC%CE%B2%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82_1940.jpg/457px-%CE%9B%CE%B1%CF%87%CE%B5%CE%B9%CE%BF%CF%80%CF%8E%CE%BB%CE%B7%CF%82_%CE%BC%CE%B5_%CE%B1%CF%86%CE%AF%CF%83%CE%B1_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%9C%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CF%85_%CE%A0%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D_%CE%9B%CE%B1%CF%87%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85%2C_%CE%9D%CE%BF%CE%AD%CE%BC%CE%B2%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%82_1940.jpg
Ποια είναι η ιστορία της αφίσας;
   Αφίσες που περιείχαν μόνο κείμενο χρησιμοποιήθηκαν από αρκετά παλιά στην Ευρώπη. Κάποιες απ' αυτές έμοιαζαν περισσότερο με ανακοινώσεις, ενώ άλλες διαφήμιζαν έργα του Σέξπιρ.
   Η έγχρωμη αφίσα με εικόνες άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως μετά την πρόοδο της λιθογραφίας, γύρω στα 1870, στη Γαλλία αρχικά και λίγο αργότερα στην υπόλοιπη Ευρώπη. Από τότε αποτέλεσε ένα δημοφιλές μέσο προσέλκυσης της προσοχής και η χρήση της εξαπλώθηκε παντού για να προβάλει και να υποστηρίξει πλήθος μηνυμάτων.

Ποιοι σχεδιάζουν τις αφίσες;
   Οι αφίσες μπορεί να έχουν δημιουργηθεί από πολύ γνωστούς καλλιτέχνες.
Πατέρας της μοντέρνας αφίσας θεωρείται ο Γάλλος ζωγράφος Jules Chéret (Ζυλ Σερέ), ενώ διάσημες είναι και οι αφίσες του (επίσης Γάλλου ζωγράφου) Toulouse-Lautrec (Τουλούζ Λοτρέκ).
   Οι αφίσες σχεδιάζονται στην εποχή μας από τους γραφίστες, συχνά με τη βοήθεια ψηφιακών μέσων. Η πρωτότυπη αφίσα ανατυπώνεται σε πολλά αντίτυπα.
Ενδιαφέροντα στοιχεία για τις αφίσες
   Στη διάρκεια του Α' και Β' Παγκόσμιου Πολέμου οι αφίσες χρησιμοποιήθηκαν για να στρατολογούν άνδρες ώστε να συμμετάσχουν στον πόλεμο. Ακόμη και σήμερα στις ΗΠΑ, όπου η στράτευση δεν είναι υποχρεωτική, χρησιμοποιούνται αφίσες που καλούν τους ενδιαφερόμενους να καταταγούν στον στρατό.
 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1d/Unclesamwantyou.jpg/357px-Unclesamwantyou.jpg
   Υπάρχουν αφίσες με ιδιαίτερα τολμηρό περιεχόμενο, τόσο σε σχέση με τις εικόνες που χρησιμοποιούν όσο και σε σχέση με τα μηνύματά τους, που μπορεί να είναι ρατσιστικά, χυδαία, να εκφράζουν ακραίες πολιτικές απόψεις ή προκλητικές καλλιτεχνικές τάσεις.
   Οι αφίσες χρησιμοποιούνται συχνά για να μεταδώσουν ένα σημαντικό κοινωνικό μήνυμα, να συσπειρώσουν ανθρώπους γύρω από έναν σημαντικό σκοπό ή να αναδείξουν κάποια κοινωφελή οργάνωση ή δράση.
   Η διαφήμιση χρησιμοποιεί τις αφίσες σε πολύ μεγάλη κλίμακα, δίνοντας έμφαση εξίσου στην εικόνα και στο σλόγκαν, το λεκτικό κομμάτι της αφίσας. Συχνά χρησιμοποιούνται από τους διαφημιστές αφίσες εξαιρετικά μεγάλου μεγέθους (γιγαντοαφίσες), ώστε να είναι ορατές από απόσταση και να αιχμαλωτίζουν το μάτι.
   Οι κινηματογραφικές αφίσες και οι αφίσες θεατρικών έργων διακρίνονται αρκετές φορές για την καλλιτεχνική τους αξία και αποτελούν συλλεκτικό αντικείμενο.
 
   Οι πολιτικοί και οι καλλιτέχνες επενδύουν συνήθως στο είδος της αφίσας που προβάλλει το πρόσωπό τους, ώστε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμοι.
   Στην Ελλάδα οι αφίσες χρησιμοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό στην υπηρεσία του τουρισμού, για να προσελκύσουν κυρίως ξένους επισκέπτες, προβάλλοντας στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού αλλά και εντυπωσιακών τοπίων της χώρας μας. Μπορείτε να δείτε τη συλλογή των αφισών του ΕΟΤ όπως εξελίχθηκαν στο χρόνο, εδώ.
   Υπάρχει νομοθεσία που καθορίζει με ακρίβεια σε ποιους χώρους επιτρέπεται και σε ποιους απαγορεύεται η αφισοκόλληση, με σκοπό την προστασία από τη ρύπανση και από την αισθητική κακοποίηση των δημόσιων χώρων. Στην πράξη βέβαια, οι αφίσες βρίσκονται κολλημένες ακόμη και στα πιο απίθανα σημεία.

* οι εικόνες από αφίσες που χρησιμοποιήθηκαν πιο πάνω είναι ενδεικτικές,δεν μου ανήκουν και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για ενημερωτικό σκοπό.
πηγές:http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%86%CE%AF%CF%83%CE%B1
http://en.wikipedia.org/wiki/Poster
http://www.gnto.gov.gr/el/posters#ad-image-0
εικόνες: http://s399.photobucket.com/user/xrysovalanti4/media/Freeidayposter-02.jpg.html
http://www.ekebi.gr
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Unclesamwantyou.jpg
http://solygeia.blogspot.gr/2010/07/18.html
http://s399.photobucket.com/user/xrysovalanti4/media/Freeidayposter-02.jpg.html

Κυριακή, 12 Ιανουαρίου 2014

η Της κι η Τις

   Καλεσμένες στους γάμους του Τον με την Αιτιατική Πτώση και του Των με τη Γενική Πτώση ήταν άλλες δυο δίδυμες: η Της και η Τις.
   Η Της ήταν η καλύτερη φίλη της Γενικής Πτώσης. Ήταν μια χαριτωμένη δεσποινίδα. Ξυπνούσε με το πρώτο φως της αυγής, άνοιγε το παράθυρο της κρεβατοκάμαράς της, ετοίμαζε το δικό της πρωινό και της αδερφής της. Ήταν αισιόδοξη και έβρισκε όλα τα πράγματα μοναδικά :την ομορφιά της φύσης, τη μυρωδιά της βροχής, την ηρεμία της εξοχής. Όταν η μέρα ήταν βροχερή, χάιδευε τρυφερά τη γούνα της γάτας της, διάλεγε ένα από τα βιβλία της βιβλιοθήκης της και καθόταν στην αγκαλιά της πολυθρόνας της όπου ταξίδευε με τη βοήθεια της λογοτεχνίας στον κόσμο της φαντασίας.
   Η αδερφή της, η Τις, ήταν η καλύτερη φίλη της Αιτιατικής Πτώσης και ήταν πιο ζωηρή. Γέμιζε τις μέρες της με πολλές δραστηριότητες. Επισκεπτόταν τις φίλες της, έκαναν μαζί τις αγορές τους και περνούσαν τις ώρες με τις συζητήσεις και τις δουλειές τους. Αυτή οργάνωνε όλες τις εκδρομές και τις εκδηλώσεις. Είχαν επισκεφτεί όλες τις πόλεις της Ευρώπης, είχαν παρακολουθήσει όλες τις συναυλίες και  τις θεατρικές παραστάσεις που έγιναν στην περιοχή τους.
   Η Της γρήγορα τράβηξε την προσοχή του Ενικού Αριθμού, που ήταν ο κουμπάρος στο γάμο του Τον. Βλέπετε και σ' αυτόν άρεσαν τα μοναδικά πράγματα.
   Ο άλλος κουμπάρος, ο Πληθυντικός Αριθμός,που είχε παντρέψει τον Των, ενθουσιάστηκε με τη ζωηρή Τις και τις πολλές δραστηριότητές της.
   Όπως καταλαβαίνετε, σύντομα έγιναν κι άλλοι δυο γάμοι!
Καλεσμένος ήταν και ο ζωηρός μαθητής,σαν επίσημος κανταδόρος, που ευχήθηκε στους νιόπαντρους με ένα ποιηματάκι. Θέλετε να το μάθετε;

Παρασκευή, 10 Ιανουαρίου 2014

ο Τον κι ο Των

   Στη μακρινή Κίνα ζούσαν δυο δίδυμα αγόρια: ο Τον κι ο Των.
Έμοιαζαν πολύ ...πάρα πολύ!Όμως είχαν εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα.
   Ο Τον ήταν κάπως ντροπαλός. Δεν έκανε πολλές παρέες. Είχε μόνο έναν φίλο: τον Λι.Μαζί επισκέπτονταν πολλά μέρη: τον ποταμό, τον πύργο του χωριού, τον γερο-σοφό. Μαζί άκουγαν τον αέρα που σφύριζε, τον δάσκαλο να τους φωνάζει στο μάθημα, τον γαϊδαράκο της θείας Μιάν,τον ταχυδρόμο που κόρναρε, τον ήχο του τρένου.
   Ο Των, από την άλλη μεριά, ήταν πολύ κοινωνικός. Ήξερε τα ονόματα όλων των κατοίκων του χωριού. Έκανε κι αυτός τις εκδρομές του: πήγαινε να δει τα φτερά των ανεμόμυλων που γύριζαν, έψαχνε να βρει τα αυγά των δράκων που άκουγε συνέχεια στις ιστορίες των γερόντων, έφτανε μέχρι τις φωλιές των αετών. Όπως καταλαβαίνετε, άκουγε συχνά τις κατσάδες των γονιών του επειδή απομακρυνόταν. Άκουγε βέβαια και τα παρακάλια των συμμαθητών του να τους διηγηθεί τις περιπέτειές του.
   Όταν οι δίδυμοι μεγάλωσαν ήρθαν ένα ταξίδι στην Ελλάδα. Εδώ να δείτε μπερδέματα: όπου και να πήγαιναν άκουγαν το όνομά τους!
   Τότε αποφάσισαν να ψάξουν για δουλειά. Ο Τον βρήκε μια δουλειά και από τότε άρχισε να δουλεύει για έναν κύριο που λεγόταν Ενικός Αριθμός. "Θα δουλεύεις κοντά στα αρσενικά ουσιαστικά", του είπε το αφεντικό του. "Θα είσαι πάντα μαζί με την Αιτιατική Πτώση".
   Ο άλλος δίδυμος αδερφός, ο Των, βρήκε  κι αυτός δουλειά, σε άλλον εργοδότη, που τον έλεγαν Πληθυντικό Αριθμό. "Εσύ θα δουλεύεις με όλα τα ουσιαστικά: αρσενικά, θηλυκά και ουδέτερα", είπε ο κύριος Πληθυντικός στον υπάλληλό του. "Μαζί σου θα είναι πάντα η Γενική Πτώση".
   Φυσικά, ο Τον ερωτεύτηκε την Αιτιατική Πτώση και την παντρεύτηκε, με κουμπάρο τον Ενικό Αριθμό. Και ο Των ερωτεύτηκε τη Γενική Πτώση και την παντρεύτηκε, με κουμπάρο τον Πληθυντικό Αριθμό. Και ζήσανε καλά στην Ελλάδα, κάνοντας παιδάκια-ουσιαστικά!

Ο φίλος μας, ο ζωηρός μαθητής, εμπνεύστηκε από το παραμύθι ένα ωραίο ποίημα που συμπληρώνει όμορφα την ιστορία του Τον και του Των:
 

Τετάρτη, 8 Ιανουαρίου 2014

σαν παρομοιώσεις...

Θέλει τέχνη, φίλοι μου, η παρομοίωση, για να πετύχει.
Δεν αρκεί μονάχα το σαν και το όπως. Πιο πολύ μετράει αυτό που είναι πριν και μετά! Βλέπετε, η παρομοίωση θεωρείται τόσο πετυχημένη όσο μεγαλύτερη είναι η ομοιότητα των πραγμάτων που συγκρίνονται.
Μερικοί τα καταφέρνουν λίγο καλύτερα από άλλους, όπως ο Όμηρος, του οποίου οι παρομοιώσεις έχουν ιδιαίτερη λογοτεχνική αξία: 

Κι όπως απάνω στα ψηλά βουνά το χιόνι λυώνει,
που ο Ζέφυρος το στοίβαξε και τό 'λυωσε ο Σιρόκος, 

κι όσο αυτό λυώνει, οι ποταμοί φουσκώνουν κι όλο τρέχουν,
έτσι στα δάκρυα λυώνανε τα ωραία μάγουλά της,
σαν έκλαιγε τον άντρα της που πλάγι της καθόταν. 

(Ομήρου Οδύσσεια, ραψωδία τ, στίχοι 205-209, μετάφραση Αργύρη Εφταλιώτη)

και πέφτοντας στη θάλασσα κολύμπαγε σα γλάρος,
που μέσα στους αχνούς βυθούς του ατρύγητου πελάγου
ψάρια ζητάει, και τα φτερά συχνοβουτάει στην άρμη•
όμοιος μ' αυτόν τ' αρίθμητα τα κύματα περνούσε

(Ομήρου Οδύσσεια, ραψωδία ε, στίχοι 51-54, μετάφραση Αργύρη Εφταλιώτη)

Εμείς που εκφραζόμαστε με ...πιο πεζό λόγο, συνηθίζουμε να  χρησιμοποιούμε τυποποιημένες παρομοιώσεις. Εντοπίζουμε σε κάθε πράγμα ένα μόνο χαρακτηριστικό, το πιο εμφανές, με αποτέλεσμα ...
...ο γρήγορος να είναι πάντα σαν αστραπή
...ο κόκκινος να είναι πάντα σαν παντζάρι
...ο ψηλός να είναι πάντα σαν κυπαρίσσι
...ο λευκός να είναι πάντα σαν το χιόνι

Αποτελεσματικές παρομοιώσεις, δεν διαφωνώ. Όμως δε θα είχε περισσότερο ενδιαφέρον αν εφευρίσκαμε κάθε φορά ένα άλλο αντικείμενο με την ιδιότητα που θέλουμε να αναδείξουμε; Έτσι ...
...ο γρήγορος θα ήταν σαν την ταχύτητα του φωτός ή σαν πύραυλος ή σαν το πουλί-δρομέα (ξέρετε, τον ...μπιπ-μπιπ!)
...ο κόκκινος θα ήταν σαν πασχαλινό αυγό ή σαν τη μύτη του Ρούντολφ
...ο ψηλός θα ήταν σαν ουρανοξύστης ή σαν το Έβερεστ
...ο λευκός θα ήταν σαν το δέρμα της Χιονάτης ή σαν πολική αρκούδα
...η αφράτη θα ήταν ...


Επειδή κάθε αντικείμενο έχει περισσότερες από μία ιδιότητες, θα μπορούσαμε να το χρησιμοποιήσουμε  σε περισσότερες από μία παρομοιώσεις. Για παράδειγμα...
...σαν το χιόνι θα μπορούσε να είναι κάτι που είναι άσπρο, κρύο, απαλό, ανάλαφρο
...σαν αρκούδα θα μπορούσε να είναι κάποιος που είναι στρουμπουλός, δυνατός, μαλλιαρός
...σαν κουνέλι θα μπορούσε να είναι κάποιος που είναι χαριτωμένος, φοβητσιάρης, γόνιμος
...σαν γαϊδούρι θα μπορούσε να είναι κάποιος που είναι υπομονετικός, πεισματάρης, κακόφωνος

Οι παρομοιώσεις προσφέρουν ένα απεριόριστο πεδίο για να παίξει κανείς με τις λέξεις και τις έννοιες.

Τι λέτε, έχετε διάθεση για παιχνίδι;Συμπληρώστε τις παρομοιώσεις στα σχόλια, με χιούμορ και πρωτοτυπία!
  1. Είσαι τρυφερός σαν ...
  2. Τα μάτια σου είναι γαλάζια σαν ...
  3. Το νερό είναι κρύο σαν ...
  4. Το σακάκι μου είναι πράσινο σαν ...
  5. Είσαι μεγάλος σαν ...
  6. Είναι ξινό σαν ...
  7. Είμαι κοντή σαν ...
  8. Είσαι ελαφριά σαν ...
  9. Είναι αστείος σαν ...
πηγές:https://sites.google.com/site/omerikeparomoiose/home
http://www.youtube.com/watch?v=8fVMkSjzXao
openclipart.org

Τρίτη, 7 Ιανουαρίου 2014

μετά τις διακοπές...

Τελευταία μέρα των διακοπών σήμερα!
Αν είστε μαθητής ή δάσκαλος, να ποιες ατάκες είναι πιθανό να ακουστούν στο σπίτι σας:

Καλή επιστροφή!

Δευτέρα, 6 Ιανουαρίου 2014

μαγικά φώτα του Βορρά

 
 Ένα εντυπωσιακό φαινόμενο, που γεμίζει χρώματα τον ουρανό κοντά στον Βόρειο Πόλο, είναι το Βόρειο Σέλας ( Aurora Borealis στα λατινικά).
Κάτι τόσο μεγαλειώδες και εντυπωσιακό, από νωρίς προκάλεσε θαυμασμό αλλά και φόβο στους κατοίκους των γύρω περιοχών.
  Οι Σουηδοί πίστευαν ότι ήταν αντανακλάσεις από τις δάδες που κρατούσαν οι Λάπωνες καθώς έψαχναν τους ταράνδους τους.Οι Φινλανδοί, ότι ήταν Άγγελοι Κυρίου που κυνηγούσαν δαίμονες. Οι Εσκιμώοι, ότι είναι οι ψυχές των νεκρών που ψάχνουν τους δικούς τους,ενώ οι Νορβηγοί ότι το σέλας είναι ανύπαντρες γριές που χορεύουν κουνώντας τα μαντίλια τους!
  Τον Μεσαίωνα επικράτησαν ερμηνείες που παρουσίαζαν το φαινόμενο ως θηρίο της κόλασης, ενώ αργότερα συσχετίστηκε λανθασμένα με πιθανή ύπαρξη ηφαιστείων στον Πόλο.
  Σήμερα γνωρίζουμε ότι πρόκειται για ένα φαινόμενο που έχει σχέση με την ηλιακή δραστηριότητα. Στα πιο ψηλά στρώματα της ατμόσφαιρας φτάνουν από τον ήλιο φορτισμένα σωματίδια, κυρίως πυρήνες υδρογόνου και ηλεκτρόνια. Τα ηλεκτρόνια παγιδεύονται στο μαγνητικό πεδίο των πόλων, αφού πρώτα προκαλέσουν μετατόπιση των ηλεκτρονίων του οξυγόνου και του αζώτου της ατμόσφαιρας. Καθώς τα μετατοπισμένα ηλεκτρόνια γυρίζουν στη θέση τους, εκπέμπεται φως, χαρακτηριστικό για κάθε αέριο. Αυτό είναι το σέλας!
  Το Βόρειο Σέλας παρατηρείται καλύτερα σε γεωγραφικό πλάτος που απέχει 10 μοίρες από τον Βόρειο Πόλο, ενώ υπάρχει και το αντίστοιχο φαινόμενο στη νότια πολική ζώνη, όπου ονομάζεται Νότιο Σέλας.

πηγές:http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CE%AD%CE%BB%CE%B1%CF%82
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polarlicht.jpg
http://vimeo.com/79902085

σταγόνες βροχής

Raindrops sizes
  Τι σχήμα έχει μια σταγόνα βροχής που πέφτει;
  Αν σας ζητούσα να τη ζωγραφίσετε, μάλλον θα έβλεπα δύο παραλλαγές: ή ολοστρόγγυλη σαν σφαίρα ή με μια ουρά στο πάνω μέρος σαν δάκρυ. Μεταξύ μας, κι εγώ έτσι θα τη ζωγράφιζα.
  Έρχεται όμως η NASA να διαψεύσει αυτή την εικόνα που όλοι έχουμε, λέγοντάς μας ότι το σχήμα της σταγόνας που πέφτει μοιάζει πιο πολύ με αλεξίπτωτο ή με το πάνω ψωμάκι του χάμπουργκερ!
  Να πώς το εξηγεί:
  Κάθε σταγόνα βροχής όταν ξεκινά την κάθοδό της έχει αρχικά σχήμα σφαιρικό. Αυτό οφείλεται στην επιφανειακή τάση, δηλαδή στο γεγονός ότι τα μόρια του νερού της σταγόνας έχουν πολύ πιο ισχυρούς δεσμούς μεταξύ τους παρά με τα μόρια του αέρα. Οι σταγόνες ξεκινούν με διάμετρο μικρότερη του ενός χιλιοστού, αλλά καθώς πέφτουν συγκρούονται και ενώνονται με άλλες σχηματίζοντας μεγαλύτερες σφαίρες.
  Καθώς οι μεγαλύτερες αυτές σταγόνες έλκονται περισσότερο από τη δύναμη της βαρύτητας αναπτύσσουν μεγαλύτερη ταχύτητα. Στην πτώση τους συναντούν την αντίσταση του αέρα, η οποία είναι μεγαλύτερη στο κάτω μέρος της σταγόνας. Αυτό δίνει στις σταγόνες μια μορφή πιο πλατιά στο κάτω μέρος, σαν το ψωμάκι του χάμπουργκερ. Αυτή η παρατήρηση στάθηκε δυνατό να γίνει με την εξέλιξη της φωτογραφίας και τη λήψη φωτογραφιών υψηλής ταχύτητας.
  Δείτε ένα επεξηγηματικό βίντεο της NASA:
(μπορείτε να βάλετε ελληνικούς υπότιτλους)


  Αυτό λοιπόν είναι το σχήμα των σταγόνων της βροχής καθώς πέφτουν.
Να μερικά ακόμη ενδιαφέροντα στοιχεία για τη βροχή:
  • Για να βρέξει χρειάζονται μερικές προϋποθέσεις: φυσικά χρειάζεται να υπάρχουν υδρατμοί στην ατμόσφαιρα. Χρειάζεται επίσης ο αέρας να ψυχθεί (να κρυώσει) και να αυξηθεί η ατμοσφαιρική πίεση, ώστε να μην μπορούν πλέον οι υδρατμοί να μείνουν σε αέρια μορφή.
  • Οι υδρατμοί συμπυκνώνονται σε σταγόνες γύρω από ένα κέντρο συμπύκνωσης, που συνήθως είναι ένας κόκκος σκόνης ή ένας μικροσκοπικός κρύσταλλος πάγου. Αυτή η παρατήρηση έκανε δυνατή την πρόκληση τεχνητής βροχής η οποία προκαλείται αν ψεκάσουμε συγκεκριμένου τύπου σύννεφα με ιωδιούχο άργυρο, τα μόρια του οποίου μπορούν να λειτουργήσουν σαν πυρήνες συμπύκνωσης.
  • Είναι πιθανό οι σταγόνες της βροχής να μη φτάσουν ποτέ στο έδαφος, αν κατά τη διάρκεια της πορείας τους συναντήσουν ένα πολύ ξηρό στρώμα αέρα.
  • Το νερό της βροχής δεν είναι απόλυτα καθαρό, αφού οι σταγόνες στην πορεία τους παρασύρουν αέριους ρύπους ή σκόνη. Εξαιτίας αυτού παρατηρείται το φαινόμενο της όξινης βροχής σε περιοχές με έντονη ρύπανση ή το φαινόμενο της κόκκινης βροχής που περιέχει κοκκινωπή άμμο.
Μουσικός επίλογος:

"Raindrops Keep Fallin' on My Head"
ερμηνεία: B.J. Thomas
δημιουργοί: Hal David, Burt Bacharach

πηγές:http://www.nasa.gov/content/goddard/new-gpm-video-dissects-the-anatomy-of-a-raindrop/
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%92%CF%81%CE%BF%CF%87%CE%AE
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Raindrops_sizes.svg
http://www.youtube.com/watch?v=2nbzM3ZI0pw

Παρασκευή, 3 Ιανουαρίου 2014

2014 ...αν έτσι νομίζετε!

Ποια χρονιά άρχισε είπατε; Το 2014;
Ασφαλώς μετράτε το χρόνο με σημείο αναφοράς τη γέννηση του Χριστού!
Αναρωτιέστε τι χρονιά θα ήταν με βάση κάποιο άλλο σημείο αναφοράς;
Έχουμε και λέμε:
Αν μετρούσατε Ab urbe condita (από κτίσεως της πόλης Ρώμης), τότε θα ήταν 2767.
Σύμφωνα με το Αρμενικό ημερολόγιο θα ήταν 1463, ενώ με το Κινεζικό θα ήταν μεταξύ 4710 και 4711.
Για το ισλαμικό ημερολόγιο βρισκόμαστε στο έτος 1436 με αφετηρία το έτος Εγίρας, ενώ για το ιουδαϊκό στο έτος 5774.
Είναι θέμα ορισμού λοιπόν η χρονολογία, με βάση τις θρησκευτικές και ιστορικές παραδόσεις των λαών.
Βέβαια, το Γρηγοριανό ημερολόγιο, αυτό με το οποίο βρισκόμαστε στο ...σωτήριον έτος 2014, έχει γενικευτεί και χρησιμοποιείται απ' όλον τον κόσμο,ώστε να μπορούμε να συνεννοούμαστε.Φαντάζεστε μπέρδεμα αν καθένας πήγαινε στα ραντεβού του σύμφωνα με άλλο ημερολόγιο;

πηγή:http://el.wikipedia.org/wiki/2014

Πέμπτη, 2 Ιανουαρίου 2014

και κάπως έτσι αρχίζει...

  Το συμπαθώ το 2014... Μέχρι στιγμής, τουλάχιστον!
  Δε γνωριζόμαστε καλά ακόμη, αλλά ως τώρα μου έχει δώσει καλά δείγματα: χαλαρές ώρες, παρέα με οικογένεια και φίλους, μέχρι και το φλουρί σε μια από τις βασιλόπιτες. Με χάλασε λίγο που δεν κέρδισα το λαχείο, αλλά μετά συνειδητοποίησα ότι αυτό ήταν ...σφάλμα του 2013!
  Τη γνωριμία με το 2014 σκέφτομαι να την προχωρήσω βήμα-βήμα, μέρα τη μέρα. Να επενδύσω σ' αυτήν αλλά κρατώντας μερικές επιφυλάξεις. Οι μεγαλύτεροι της δικτυακής συντροφιάς μας, αλλά και οι πιο μικροί σε κάποιο βαθμό, μάλλον καταλαβαίνουν ότι χρειάζεται κάποια επιφύλαξη στις νέες γνωριμίες. Ειδικά αν οι παλιότερες έχουν αποδειχτεί πλάνες, δεν το αποφεύγει κανείς.
  Εφαρμόζοντας τους κανόνες των ανθρώπινων σχέσεων, ξέρω καλά ότι δεν μπορεί κανείς να τα περιμένει όλα από τον άλλον. Οι σχέσεις έχουν πάρε-δώσε. Έχουν δουλειά! Αλλιώς παραμένουν απλές γνωριμίες. Η γνωριμία με το νέο έτος έγινε: πήγαμε και οι δυο στο ραντεβού. Και τώρα, τι ακολουθεί;
  Πρώτα πρέπει να αφήσουμε κατά μέρος τη ...χρυσόσκονη από τα ευχολόγια. Μετά, σιγά-σιγά, να αρχίσουμε να ξεδιπλώνουμε τους στόχους και τις επιθυμίες μας και να δούμε αν μπορούν να συνυπάρξουν.Το 2014 κουβαλά στόχους που δεν ορίζονται από μένα, όμως με αφορούν:οικονομικές πολιτικές, αλλαγές στους εργασιακούς κανόνες, προγραμματισμένα και έκτακτα γεγονότα. Όμως,στόχους έχω κι εγώ: θέλω να βελτιώσω το επίπεδο της ζωής μου, να αποφύγω να αδικήσω ή ν' αδικηθώ, να δημιουργήσω, να πάρω το μερίδιο της χαράς που μου αναλογεί, αλλά κυρίως να μην προδώσω τις αρχές μου και να μη χάσω τον αυτοσεβασμό μου.
  Λοιπόν,2014,τι λες; Θα τα καταφέρουμε μαζί;